DOPORUČENÍ ZAMĚSTNAVATELŮM K OCHRANĚ ZDRAVÍ V DOBĚ NOUZOVÉHO STAVU
19/03/2020
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a šířením koronaviru /označovaným jako SARS CoV-2/ platí pro zaměstnavatele standardní opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s jednou výjimkou, a to při provádění některých pracovnělékařských prohlídek (viz předchozí aktualita ze dne 16.03.2020).
V případě, že zaměstnavatel nemůže zajistit standardní opatření je třeba jednat např. s orgánem ochrany veřejného zdraví nebo oblastním inspektorátem práce o přechodném řešení, pokud je možné. Největším problémem může nyní být zajištění osobních ochranných pracovních prostředků (např. respirátorů) z důvodu jejich absence na trhu.
Níže uvádíme shrnutí základních opatření a doporučení proti šíření koronaviru
OMEZENÍ PROVOZU
- Omezte provoz na minimum.
- Omezte na maximální možnou míru vzájemný kontakt zaměstnanců.
- Co nejvíce zaměstnanců z práce zcela uvolněte.
- Omezení zbytných provozů.
- Omezte činnosti, při kterých dochází ke kontaktu s ostatními osobami (např. hotovostní platby, omezení pohybu externích dodavatelů a návštěv).
OMEZENÍ PRACOVNÍCH CEST
- Pokud možno, zcela zrušte pracovní cesty nebo je omezte na minimum. Vyhýbejte se kritickým místům s velkým výskytem osob. Sledujte aktuální situaci a nevysílejte zaměstnance do nejvíce zasažených oblastí.
- Využívejte elektronické komunikace.
ZAVEDENÍ HOME OFFICE
- U zaměstnanců, u kterých to alespoň trochu jde, zaveďte home office – tedy práci z domova.
- I zaměstnanci na home office musí respektovat všeobecná opatření proti šíření koronaviru (nošení roušek, respirátorů; dodržovat zásady osobní hygieny ...).
VYTVOŘENÍ DETAŠOVANÝCH PRACOVNÍCH TÝMŮ
- Vytvořte pracovní týmy, které se v pracovní době společně nepotkají.
- Tím lze zabránit přenosu koronaviru na větší počet zaměstnanců.
- Toto se týká nejenom práce samotné, ale i potkávání se při stravování nebo osobní hygieně.
ORGANIZAČNÍ OPATŘENÍ
- Zrušte hromadné firemní akce (školení, porady ...) a nahraďte je např. elektronickou komunikací.
- Povinně noste roušku, respirátor nebo jinou improvizaci k omezení šíření kapének.
- Zaměstnance zjevně nemocné (např. měření teploty u vstupu na pracoviště nebo měření teploty doma před odchodem do zaměstnání) nepouštějte na pracoviště.
- Snižte kontakt mezi zaměstnanci a dalšími osobami vyskytujícími se na pracovišti na minimum.
- Nepodávejte si ruce.
- Dodržujte mezi sebou vzájemné rozestupy.
- Zvyšte úklid pracovišť.
- Zajistěte prostředky pro osobní hygienu.
V případě potřeby kontaktujte Krajskou hygienickou stanici na krizových linkách
nebo svého poskytovatele pracovnělékařských služeb
SEZNÁMENÍ ZAMĚSTNANCŮ S PŘIJATÝMI OPATŘENÍMI
- Seznamte všechny zaměstnance se zavedenými opatřeními, a to vlastními (interními) a také těch, které vyplývají z vládních nařízení.
- Vyžadujte dodržování zavedených opatření.
- Kontrolujte dodržování zavedených opatření.
PRAVIDLA OSOBNÍ HYGIENY
- Dbejte na zvýšenou osobní hygienu.
- Postupujte dle doporučení Světové zdravotnické organizace - viz níže.
Hodně štěstí a pevné zdraví!
« zpět